آسیب های فضای مجازی برای کودکان - پایگاه خبری اندیمشک جوان
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ | کد خبر : 141891
  • آسیب های فضای مجازی برای کودکان

    اگرچه در کشورمان سن استفاده از رسانه های فضای مجازی به درستی تعیین نشده است اما در کشورهای اروپایی و آمریکا که خود متولی تولید محتوا برای این فضا هستند، قوانین سختگیرانه ای را با هدف حفاظت از کودکانشان در برابر آسیب های دنیای مجازی وضع کرده اند.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبردرباره استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی گفت: 19 میلیون نفر از کاربراین اینترنت در ایران زیر 18 سال هستند و جالب آنکه 80 درصد از کاربران شبکه های اجتماعی نیز از نوجوانان و دانش آموزان هستند، دانش آموزان یکی از فعالان اصلی در شبکه های مجازی هستند، متاسفانه این موضوع تنها به ایران محدود نمی شود و امری شایع در کل جهان محسوب می شود.

    مومن نسب کارشناس فضای مجازی

    این کارشناس فضای مجازی افزود: هرفردی که از هروسیله ای استفاده می شکند باید نسبت به آن وسیله یا تکنولوژی شناخت کامل داشته باشد تا بتواند استفاده شایسته ای از آن وسیله داشته باشد، متاسفانه سن استفاده از رسانه های مجازی در ایران تعیین نشده است، اما در اروپا زیر سن 21 سال حق استفاده از رسانه های مجازی را ندارند و برطبق قوانین آمریکا تا سن 13 سال حق استفاده از تکنولوژی های نوین را ندارند از 13 تا 16 سال تنها استفاده از تلفن همراه مجاز است، از 16 تا 18 استفاده از اینترنت سالم و بدون انحراف مجاز است و از 18 تا 21 سال استفاده از اینترنت با مراقب مجاز است.

    او ادامه داد: تبلت های دانش آموزی تنها قیمت کمتری نسبت به تبلت های تجاری دارند و در غیر این صورت همه دسترسی ها بطور کامل باز است و کودک به آسانی می تواند به همه شبکه های مجازی دسترسی داشته باشد و درست در همین لحظه است که اراده کودک از بین می رود زیرا تصاویر منتشر شده در اینترنت موجب انحراف کودک می شود.

    او یادآور شد: خانواده ها باید اطلاعاتشان را ارتقاع دهند زیرا درحال حاضر سواد کودکان بیشتر از والدین است و این امر بسیار خطرناک است و می تواند آسیب های شدیدی برای کودک و خانواده به همراه دارد، همه مدارس باید طرح ارتقاع سواد والدین در زمینه فضای مجازی را ارائه دهند.

    او تاکید کرد: سیم کارت 18 ساله ها تنها خاصیتی که دارد این است که نوجوان 18 ساله را از مدار کانون خانواده ها بطور کامل خارج می کند، هرچیزی که قابل کنترل نیست نباید در اختیار خانواده ها قرار بگیرد که این برعهده مسئولین است و آنها باید این فضا را بیشتر و بهتر مدیریت کنند.

    او گفت: سواد فضای مجازی به این معناست که بدانیم از کدام محصول استفاده کنیم و از چه محصولی استفاده نکنیم، مدارسی که استفاده از فضای مجازی را توصیه می کنند نمی توانند بطور کامل از کودکانمان صیانت کنند بنابراین استفاده از تبلت دانش آموزی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

    این کارشناس تصریح کرد: تبلت و گوشی موبایل در حال حاضر جای برادر و خواهر را برای فرزندانمان گرفته که با یک برنامه ریزی صحیح این فضا بایستی مدیریت شود، در حادثه ستایش مجموعه از خطاهای مسئولین به وقوع پیوست که ستایش را قربانی کرد و نوجوان خاطی را کنج زندان محبوس کرد.

    سالم کارشناس فضای مجازی

    مهدی سالم دیگر مهمان برنامه گفت: ما از دوسال و سه سال شاهد ورود کودکانمان به فضای مجازی هستیم که می تواند برای آنها آسیب زا باشد، خانواده ها ورود فرزندان به فضای مجازی را باید محدود و مدیریت کند زیرا محتوای این رسانه ها تاثیر نامطلوبی روی ذهن کودکان دارد.

    این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: ما در اولین مرحله باید مراقب بازی های رایانه ای، در نوجوانی باید ورود فرزندانمان به اینترنت و فضای مجازی را پایش کنیم، بازی های وارداتی معمولا براساس قوانین آن کشور رده بندی شده در نتیجه این بازی ها هم باید پایش شوند زیرا محتوای فرهنگی بسیاری از این بازی ها چندان برای کودکانمان مناسب ارزیابی نمی شود.

    او تاکید کرد: توصیه ما به والدین این است که رده بندی سنی بازی را پایش کنند تا آسیب ها به حداقل برسند، در سنین دبستان کودکان رفتار والدین و معلم هایشان را به دقت می بینند و تقلید می کنند، اگر می خواهیم رفتار کودکان صحیح باشد باید رفتار والدین اصلاح شود. بعضا بسیاری از معلمان بدون آگاهی کودکان را به استفاده از این وسایل ترقیب می کنند که صحیح نیست.

    این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: رایانه نیاید در اتاق شخصی کودک باشد بلکه باید در فضای عمومی باشد، نکته بعد کودک نباید اختیار تلفن همراه را داشته باشد و این والدین هستند که باید صاحب و مالک آن باشند، استفاده از نرم افزارهای حفاظتی که هر 5 دقیقه یکبار بصورت خودکار از عملکرد کودک در فضای مجازی عکس برداری می کند.

    او ادامه داد: در فضای مجازی کودکان به سرعت اعتماد می کنند که اشتباه است و باید این مهارت را به کودکان آموخت که در فضای مجازی اعتمادی وجود ندارد، این مسائل موضوعات جدیدی در دنیا نیست اما در کشور ما بسیار جدید است و کسب سواد رسانه ای بسیار مهم است.

    او گفت: سیاست گذاری فرهنگی قسمت های مختلفی دارد که یکی از آن تولید محتوای مناسب است که در کنار فرهنگ سازی درآمد هم حاصل می شود.

    کونانی استاد دانشگاه

    کونانی مهمان تلفنی برنامه گفت: رویکرد سایر  کشورها برای مدیریت فضای مجازی برای اطفال و سنین آسیب پذیر در قابل چند الگوی خاص طبقه بندی می شود، در آمریکا و در سال 2012 قانونی تعریف شده تا دسترسی کاربران کودک و زنان را به برخی از صفحات محدود کرده است، آنها قانونی دارند که براساس آن رئیس جمهور آمریکا اجازه دارد دسترسی به اینترنت را برای همه اتباع آمریکایی محدود کند.

    این استاد دانشگاه اظهار کرد: این کنترل ها از سطح خانواده ها شروع می شود و تا سطح ملی ادامه میابد و تذکراتی را برای کاربر و والدین به همراه دارد، مشابه این قوانین در کانادا و برخی از کشورهای اروپایی به خوبی به چشم می خورد این در حالیست که همین کشورها خود یک چنین محتویاتی را تولید می کنند، جالب آنها همین کشورها در تلاشند تا اتباع خود را از این آسیب ها حمایت و حفاظت کنند.

    او افزود: در مجموع براساس قوانین همین کشورها هیچ طفل زیر 12 سالی حق استفاده از تلفن همراه و استفاده از فضای مجازی را ندارند و بالای سن 12 سال و آن هم بسیار محدود حق استفاده از تلفن همراه را پیدا می کنند.

    حاجی بابایی روانشناس

    بابایی دیگر مهمان برنامه یادآور شد: ما باید تعریف دقیق از کودکی داشته باشیم که هول حوش تا 12 سالگی را دربر می گیرد، ما از یک طرف معتقدیم که باید فرزندانمان را با فرآیند رو به رشد فناوری در ارتباط قرار دهیم و وزارت آموزش و پرورش می آید مدارس هوشمند را گسترش می دهد و تلاش دارد تا همه مدارس را هوشمند کند، لازمه هوشمندسازی مدارس این است که فرزندانمان با نحوه استفاده از این وسایل آشنایی پیدا کنند، از سوی دیگر برخی بار فرهنگ سازی در این عرصه را تنها بر دوش خانواده می گذارند، در حالی که فقط خانواده نیست بلکه جامعه باید طرح و برنامه مشخص داشته باشد تا  براساس آن استراتژی حرکت کند، فضا سازی کند، بستر سازی کند و خانواده را مورد آموزش قرار دهد تا بر فرزندش نظارت لازم را داشته باشد، واقعیت قصه این است که صدا و سیما، آموزش و پرورش و مخابرات باید دست به دست هم بدهند، این موضوعی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن رد شد، بویژه اینکه کودکان به دلیل تاثیرپذیری بالایی که دارند بیشترین آسیب را می بینند، متاسفانه خانواده های ما تصور می کنند اگر فرزندشان را دیر تر در جریان استفاده از اینگون وسایل قرار دهند، احساس می کنند فرزندشان احتمالا از جریان رو به رشدی که بقیه بچه ها از آن برخوردارند، جا مانده اند در حالی که محورهای اساسی رشد جسمانی، اجتماعی، اخلاقی، شناختی وعاطفی فرزندانمان مجهول مانده روی زمین باقی مانده است و کسی به آن نمی پردازند و ما شاهد هستیم که رفتار پدر و مادر و یا بزرگترها، خود الگویی می شود برای فرزندانمان که آنها استفاده کنند.

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "آسیب های فضای مجازی برای کودکان"
    
    
    آخرین اخبار
    پربازدید ترین ها